SpeLezen – iedere dag een feestje

SpeLezen: iedere dag een feestje!

Een ervaringsverhaal van Jessica van der Wal, leerkracht groep 3/4 van C.B.S. In de Kring te Oosterwolde.

Op zoek naar een nieuwe lesmethode

In de zoektocht naar een nieuwe leesmethode kwam Jessica Van der Wal (leerkracht combinatiegroep 3/4 van C.B.S. In de Kring) in aanraking met SpeLezen. SpeLezen is een aantrekkelijke aanpak om kinderen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te leren lezen (en schrijven) in de onderbouw

Combinatie van spelen en lezen

“Wat mij meteen aansprak was de combinatie van spelen en lezen, het woord zegt het al. Ik merkte namelijk dat de ‘standaard’ leesmethode onvoldoende aansloot bij de kinderen. Ik besteedde veel tijd aan lezen, maar de resultaten en ook de motivatie van de leerlingen gingen niet omhoog gedurende het jaar. Veel klassikaal lesgeven, woordrijtjes stampen, het paste niet bij de bewegingsdrang van de kinderen. SpeLezen omvat veel spel en sluit erg goed aan  bij de belevingswereld van kinderen.”

Genieten van lezen

In oktober vorig jaar startte ze met SpeLezen en wij vroegen haar wat er sindsdien is veranderd in de klas. Jessica vertelt: “Ik durf stellig te beweren dat er niemand is in mijn klas die lezen niet leuk vindt. Kinderen zijn gemotiveerd en kunnen echt genieten van lezen en boeken. Ik hoef ze niet aan te sporen om te lezen en ze kunnen goed hun aandacht erbij houden, op welk niveau dan ook. Ook persoonlijk geef ik nu met veel meer plezier leesonderwijs en dat plezier zie ik weer terug bij de kinderen.” Als we Jessica vragen om SpeLezen te omschrijven zegt ze: “Actieve kinderen, veel beweging, uitdagend, humor en plezier.”

Iedere dag een feestje

SpeLezen heeft tien routines, die erg goed bij passen bij kinderen van groep 1 tot en met 4. Voorbeelden van routines zijn ‘Lettersoep’, ‘De Boekenbar’, ‘Dik-thee’, ‘Koekenpan’. Jessica legt een aantal routines uit: “Neem bijvoorbeeld de Boekenbar: uit de Boekenbar wordt een boek gekozen. Na het lezen doen we een coöperatieve werkvorm met de boeken. Ik zet bijvoorbeeld muziek aan, de leerlingen gaan allemaal lekker bewegen en lopen door het lokaal. Als de muziek uit gaat praten ze over het boek dat ze hebben gelezen. Zo is bewegen in de les geïntegreerd.

Daarna gaan we met de Lettersoep iedere dag alle letters bij langs met gebaren, versjes en veel humor. Dit helpt enorm bij de kinderen die moeite hebben met het leren van de letters en lezen. Als ik een toets afneem dan zie ik sommige kinderen de gebaren maken en rijmpjes opzeggen.

Als leerlingen tien boeken hebben gelezen dan verdienen ze een beloningskaart. Dat gaat compleet gepaard met een huldiging met medaille, sjerp, beker en het zingen van het kanjerlied. In de klas hangt een bord met de foto’s van de Leeskanjers. We zorgen dat alle kinderen gelijke kansen hebben om Leeskanjer te worden, want vooral leerlingen voor wie het lezen niet makkelijk gaat is deze extrinsieke prikkel belangrijk. Zo is lezen letterlijk iedere dag een feestje.”

In korte tijd al helemaal gewend

Jessica werkt sinds oktober vorig jaar met SpeLezen en ze vertelt dat de kinderen al helemaal gewend zijn aan de routines waaruit SpeLezen bestaat. “Als ik zeg ‘Lettersoep’ dan staan de kinderen al klaar. De vaste routines bieden veel structuur. Ze geven mij en de kinderen houvast en het scheelt in de voorbereiding. Ook is er ruimte om zelfstandig te werken, zodat er tijd is om met instructie aan de slag te kunnen.

Niet alle kinderen hebben hetzelfde startniveau. Met SpeLezen krijgen ze echt de tijd om zich vaardigheden eigen te maken in hun eigen tempo. Het sluit heel mooi aan bij het individuele niveau van de kinderen. Daarom is het buitengewoon geschikt voor een combinatieklas 2/3 of 3/4. Ik zie leerlingen die in groep 3 moeite hadden met leren lezen, nu grote sprongen maken. Ik heb de leestoetsen net afgenomen. De meeste kinderen zijn erg omhoog gegaan. Dit zie ik ook terug bij begrijpend lezen. Kortom; ik heb er een positief gevoel over!”

Aan de slag met SpeLezen

“Ik heb begeleiding gehad van Sylvia Venema, onderwijsadviseur bij Cedin, voor de implementatie van SpeLezen en daar ben ik ontzettend tevreden over. Sylvia is heel enthousiast over SpeLezen en weet dat goed over te brengen. Ze geeft duidelijke uitleg, veel praktische voorbeelden en tips en bovenal geeft ze je vertrouwen om met SpeLezen aan de slag te gaan. Ook is Sylvia op klassenbezoek geweest en benoemde ze wat er goed gaat. Dat helpt enorm. De map is duidelijk opgebouwd en biedt concrete handvatten en materialen om doelgericht aan de slag te gaan. Het fijne is dat als ik nog ergens tegen aan loop Sylvia altijd bereikbaar is voor vragen.”

Terug naar overzicht